Koronografia – co trzeba wiedzieć o tym badaniu?

Inaczej angiografia tętnic wieńcowych. Jest to zabieg diagnostyczny drożności i przepływu krwi przez tętnice wieńcowe, czyli takie, które są odpowiedzialne za dopływ krwi do serca. Koronarografia pozwala na zweryfikowanie czy wszystkie z tętnic wieńcowych są drożne, a jeśli nie to które oraz w jakim stopniu są niedrożne.

choroba wieńcowa

Badanie to wykonuje się m.in. przy rozpoznaniu choroby wieńcowej, zwanej inaczej chorobą niedokrwienną serca. Głównym objawem tej choroby jest silny ból w klatce piersiowej, spowodowany niedokrwieniem mięśnia sercowego. Bywa, że lekka niedrożność nie kwalifikuje pacjenta do zdiagnozowania choroby wieńcowej, a jest jedynie sygnałem do podjęcia kroków prewencyjno-leczniczych. Warto jednak wiedzieć, że choroba niedokrwienna serca jest najczęściej diagnozowaną chorobą kardiologiczną w Polsce.

Na czym polega koronarografia?

Badanie to polega na wprowadzeniu do tętnic wieńcowych cewki z kontrastem, który pod wpływem promieniowania rentgenowskiego umożliwia analizę stanu drożności żył. Można je wykonać zarówno w prywatnych gabinetach  kardiologicznych, jak i w placówkach mających podpisaną umowę z NFZ. U większości pacjentów koronarografia przebiega całkowicie bezpiecznie i bez powikłań. Zagrożenie stanowią jedynie zadania przeprowadzane na pacjentach bez przygotowania, np. po nagłych zawałach. Niekiedy zdarzają się alergie na kontrast lub spowodowana nim niedoczynność nerek. W ekstremalnych przypadkach może dojść do arytmii, jednak gabinety kardiologiczne i inne sale, w których przeprowadza się koronarografie, są przygotowane na wszelkie nieoczekiwane komplikacje.

Chociaż cały zabieg trwa około 45 minut, to kierując się na nie, należy być przygotowanym na spędzenie doby lub dwóch w szpitalu. Badanie jest przeprowadzane w znieczuleniu miejscowym i jest raczej bezbolesne. Tym, o czym należy bezsprzecznie pamiętać to, by na badanie stawić się na czczo. Ostatni posiłek powinien być spożyty nie później niż na 6-8 godzin przed planowanym zabiegiem. To samo dotyczy papierosów: nałogowi palacze powinni ograniczyć się do ostatniego papierosa na 8 godzin do badania. Jeśli cewnikowanie będzie następowało poprzez tętnice udowe, należy ogolić pachwiny.