Kołatanie serca – objawy, przyczyny

Kołataniem serca nazywamy wyczuwalne, niemiarowe lub wzmożone, przyspieszone bicie serca, inne od tego, które czujemy podczas wysiłku fizycznego. Kołatanie serca zawsze powoduje dyskomfort, często też lęk lub wzburzenie. Przyczyną mogą być różne schorzenia centralnego narządu układu krwionośnego, ale przede wszystkim wiele innych, pozasercowych czynników. Przyjrzyjmy się objawom towarzyszącym i źródłom powstawania kołatania serca.

Objawy towarzyszące kołataniu serca

kołatanie sercaWśród najczęściej wskazywanych objawów towarzyszących kołataniu serca jest wyraźne zmęczenie, osłabienie i przyspieszony oddech, a także nadmierna potliwość lub oddawanie nadmiernej ilości moczu. Jeśli kołataniu serca towarzyszą objawy takie jak ból w klatce piersiowej, brak tchu, omdlenia i zawroty głowy, należy niezwłocznie udać się do lekarza pierwszego kontaktu. Lekarz wyznaczy przeprowadzenie odpowiednich badań, jak USG serca lub od razu wypisze skierowanie do poradni kardiologicznej. W przypadku dużego nasilenia objawów nie wolno jednak zwlekać: należy wezwać pogotowie ratunkowe.

Przyczyny kołatania serca

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, przyczyną kołatania serca mogą być jego schorzenia (np. niewydolność, arytmia, choroba wieńcowa), ale nie tylko. Kołatanie serca mogą powodować bardzo silne emocje i stres, czy ataki paniki, ale też depresja, która raczej nie kojarzy nam się z intensywnymi doznaniami. Do pozasercowych czynników serca można zaliczyć również niski poziom glukozy we krwi i niewłaściwe ciśnienie tętnicze, anemię i zmiany hormonalne. Kołatanie serca mogą powodować również wszelkie środki zwiększające wydzielanie adrenaliny, dopaminy i serotoniny, jak niepozorna kofeina w kawie. Podobnie może działać także nikotyna i alkohol, szczególnie w nadmiernej ilości lub spożywany w ciągu.