Jak działają zastawki serca?

Ludzkie serce to skomplikowany i zachwycający organ. Pompuje naszą krew przez całe życie, 24 godziny na dobę, bez przerwy, choć nie musimy nawet o tym myśleć ani tego kontrolować. Taka nieustanna, regularna praca serca możliwa jest dzięki zgranej współpracy wszystkich znajdujących się w nim zastawek. Przyjrzyjmy się bliżej ich działaniu.

Zastawki serca – na czym polega ich praca?

model sercaSerce każdego zdrowego człowieka ma w sobie cztery zastawki. Dwie z nich są żylne, a dwie tętnicze. Są to tak naprawdę błoniaste przegrody składające się z tkanki łącznej, które umożliwiają przepływ krwi z serca do płuc i innych organów. Ich główne zadanie polega na zapobieganiu cofaniu się krwi z powrotem do jam serca oraz z komór do przedsionków, a robią to poprzez otwieranie i zamykanie się w trakcie skurczów i rozkurczów. Dzięki takiemu mechanizmowi krew w naszym organizmie zawsze płynie w jednym kierunku. Może się jednak zdarzyć, że praca przynajmniej jednej z zastawek zostaje zaburzona. Co się wtedy dzieje?

Wady zastawek serca

Jak każdy narząd w naszym organizmie, również zastawki mogą w pewnym momencie przestać działać prawidłowo. Taki stan rzeczy nazywamy wadą nabytą zastawek, która może się pojawić na przykład po zawale, w wyniku nadciśnienia tętniczego czy różnych innych chorób. Zdarza się także, że wada zastawki jest wadą wrodzoną. W każdym z tych przypadków zastawka może ulec zwężeniu albo niedomykalności, co powoduje nieprawidłowości w przepływie krwi. Objawia się to dusznościami, zasłabnięciami, kołataniem serca, bólem w klatce piersiowej, zawrotami głowy czy nawet omdleniami. Na szczęście dzisiejsza medycyna pozwala leczyć takie zaburzenia. Gdy zauważysz u siebie podobne objawy lub po prostu chcesz mieć pewność, że Twoje serce jest całkowicie zdrowe, udaj się do doświadczonego lekarza kardiologa. Wykona on specjalistyczne badania i w razie potrzeby zadecyduje o leczeniu operacyjnym.