Czym jest rozwarstwienie aorty?

Aorta jest największą tętnicą w ludzkim organizmie, a inaczej nazywa się ją tętnicą główną. Pełni szereg bardzo ważnych funkcji, a do najważniejszych z nich należy transportowanie utlenionej krwi do tkanek. Oprócz tego, dzięki specyficznej budowie swoich ścian odpowiada za regulowanie ciśnienia tętniczego krwi. Zdarza się niestety, że jak każda ze składowych organizmu narażona jest na nowotwory i czynniki szkodliwe.

ucisk w klatce piersiowejJednym z takich patogennych winowajców może być tętniak aorty, który w rezultacie potencjalnie prowadzić może do tzw. rozwarstwienia aorty. Dzieje się tak, gdy nowotwór aorty rozrasta się na tyle mocno, że zmienia strukturę jej ścian poprzez przerwanie jednej z jej warstw. Wskutek tego krew przedostaje się do ścian aorty powodując jedynie dalsze rozwarstwienie przez napór. Jest to niezwykle groźna choroba i bezwzględnie należy podejmować kroki przeciwdziałające dalszemu uszczerbkowi na zdrowiu.

Objawy i leczenie rozwarstwienia aorty

Rozwarstwienie aorty może być mylone z innymi schorzeniami okolicy klatki piersiowej. Ze względu na swoją specyfikę i objawy tj. specyficzny ból w okolicy klatki piersiowej oraz pleców, który nierzadko przybiera formę wędrującą może być błędnie uznawany np. za zawał mięśnia sercowego. Jeśli zaś przez rozwarstwienie aorty dojdzie do jej pęknięcia, to ból bywa nagły i niezwykle silny. Rozwarstwienie aorty stanowi bezpośrednie zagrożenie życia i należy niezwłocznie podjąć kroki medyczne po diagnozie lekarskiej. Leczenie może odbyć się w zakresie chirurgicznym tj. poprzez zabieg, lub w ramach zapobiegawczych, czyli farmakoterapią. By zdiagnozować rozwarstwienie aorty kardiolodzy mogą posiłkować się m.in. aortografią, RTG klatki piersiowej, rezonansem magnetycznym klatki piersiowej lub tomografią komputerową klatki piersiowej z kontrastem. Są to precyzyjne badania umożliwiające określenie zaawansowanie procesu spowodowanego patologią w obrębie aorty i tym samym obranie odpowiedniej strategii w leczeniu lub zapobieganiu jego dalszemu rozwojowi.