Czy niewydolność serca można leczyć?

Niewydolność serca to stan, kiedy narząd ten nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości krwi, aby pokryć potrzeby organizmu. W związku z tym do narządów dociera zbyt mała dawka tlenu lub też sama krew zalega w poszczególnych narządach. Powoduje to osłabienie, obrzęki i zaburzenia rytmu serca. Duszności na co dzień towarzyszą osobom z niewydolnością serca. Szacuje się, że co czwarty z nas umrze właśnie z jej powodu. Czy tę chorobę da się leczyć?

Leczenie niewydolności serca

lekarz noszący krawatNa niewydolność serca może zachorować każdy. Najczęściej zmagają się z nią osoby po 65 roku życia. Jedną z jej głównych przyczyn jest miażdżyca. Jeżeli niewydolność serca została już rozpoznana, konieczna jest ścisła współpraca z kardiologiem. Lekarz po zapoznaniu się ze stanem pacjenta zaoferuje specjalistyczne leki, które nie tylko poprawią jakość życia, ale także je przedłużą. Ich systematyczne dostarczanie do organizmu jest kluczowe w walce z chorobą niewydolności serca. W niektórych przypadkach konieczne okazuje się wykonanie zabiegów. Operacje zastawek, wszczepiania stymulatorów i defibrylatorów czy popularny zabieg by-pass – niekiedy są nieuniknione. Przy tym ogromne znaczenie ma dieta pacjenta. Podczas leczenia niewydolności serca lekarz ustala optymalną masę ciała. Jeżeli osoba z niewydolnością serca przytyje kilka kilogramów, to konieczna jest ich szybka redukcja. Dodatkowo pacjenci w tym stanie nie mogą spożywać więcej niż 1,5 litra dziennie, ponieważ powoduje to zatrzymanie wody w organizmie.

Jak zapobiec niewydolności serca?

Niewydolność serca to choroba, której można zapobiec. Aby to zrobić, należy stosować odpowiednią dietę, a także wdrożyć w życie aktywność fizyczną. Dieta powinna być oparta na warzywach. Nie zaleca się zatem spożywania tłuszczów odzwierzęcych i mięsa. Palenie papierosów również wpływa na możliwość pojawienia się w przyszłości niewydolności serca.