Choroba wieńcowa – jak leczyć?

Choroba wieńcowa, znana także jako choroba niedokrwienna, charakteryzuje się niewystarczającym zaopatrywaniem w tlen serca. W zdecydowanej większości przypadków ma ona podłoże miażdżycowe i najczęściej chorują na nią mężczyźni, szczególnie w przedziale wiekowym od 40 do 55 lat. Jak można ją leczyć?

Czynniki ryzyka wpływające na występowanie choroby wieńcowej

pan siedzący na kanapieChoroba wieńcowa jest pochodną przede wszystkim nieprawidłowego stylu życia. Ryzyko jej pojawienia się zwiększa się w rezultacie wysokiego stężenia cholesterolu we krwi, na co wpływ mają wybory dietetyczne, przede wszystkim spożywanie produktów bogatych w tłuszcze nasycone, głównie odzwierzęce. Istotnym, choć przez wielu wciąż deprecjonowanym czynnikiem, jest palenie papierosów, a badania wskazują, że palący mężczyźni są aż dwukrotnie bardziej narażeni na rozwój choroby wieńcowej. Niebezpieczeństwo wzrasta także w rezultacie nadciśnienia tętniczego, któremu również można przeciwdziałać dzięki prawidłowej diecie i stylowi życia.

Jak leczyć chorobę wieńcową?

Leczenie choroby niedokrwiennej serca opiera się na kompleksowym podejściu. W moim gabinecie kardiologicznym zalecam pacjentom rzucenie palenia, zwiększenie aktywności fizycznej oraz dietę niskocholesterolową. W przypadku tej ostatniej, opiera się ona przede wszystkim na zwiększeniu spożywania warzyw i owoców, przynajmniej 400 g dziennie, a także ograniczeniu produktów bogatych w kwasy tłuszczowe nasycone. Należą do nich tłuste produkty odzwierzęce, takie jak mięso, mleko, śmietana, smalec, które warto zastąpić chudszymi odpowiednikami. Do diety powinno się włączyć także tłuszcze nienasycone dostępne choćby w oliwkach, owocach morza, orzechach i rybach. Kardiolog może zalecić także stosowanie statyn, czyli leków pomagających w obniżeniu stężenia cholesterolu we krwi. Jak wskazały badania, dodatkowo wpływają one na zmniejszenie blaszki miażdżycowej, a tym samym poszerzają światło w naczyniach krwionośnych, co pozytywnie wpływa na leczenie choroby wieńcowej.

Choroba niedokrwienna serca poddaje się leczeniu, każdy pacjent wymaga jednak podejścia szytego na miarę jego aktualnego stanu zdrowia, w tym stadium zaawansowania choroby wieńcowej.