Choroba wieńcowa – jak leczyć?

pan siedzący na kanapie

Czynniki ryzyka wpływające na występowanie choroby wieńcowej

Choroba wieńcowa jest pochodną przede wszystkim nieprawidłowego stylu życia. Ryzyko jej pojawienia się zwiększa się w rezultacie wysokiego stężenia cholesterolu we krwi, na co wpływ mają wybory dietetyczne, przede wszystkim spożywanie produktów bogatych w tłuszcze nasycone, głównie odzwierzęce. Istotnym, choć przez wielu wciąż deprecjonowanym czynnikiem, jest palenie papierosów, a badania wskazują, że palący mężczyźni są aż dwukrotnie bardziej narażeni na rozwój choroby wieńcowej. Niebezpieczeństwo wzrasta także w rezultacie nadciśnienia tętniczego, któremu również można przeciwdziałać dzięki prawidłowej diecie i stylowi życia.

Jak leczyć chorobę wieńcową?

Leczenie choroby niedokrwiennej serca opiera się na kompleksowym podejściu. W moim gabinecie kardiologicznym zalecam pacjentom rzucenie palenia, zwiększenie aktywności fizycznej oraz dietę niskocholesterolową. W przypadku tej ostatniej, opiera się ona przede wszystkim na zwiększeniu spożywania warzyw i owoców, przynajmniej 400 g dziennie, a także ograniczeniu produktów bogatych w kwasy tłuszczowe nasycone. Należą do nich tłuste produkty odzwierzęce, takie jak mięso, mleko, śmietana, smalec, które warto zastąpić chudszymi odpowiednikami. Do diety powinno się włączyć także tłuszcze nienasycone dostępne choćby w oliwkach, owocach morza, orzechach i rybach. Kardiolog może zalecić także stosowanie statyn, czyli leków pomagających w obniżeniu stężenia cholesterolu we krwi. Jak wskazały badania, dodatkowo wpływają one na zmniejszenie blaszki miażdżycowej, a tym samym poszerzają światło w naczyniach krwionośnych, co pozytywnie wpływa na leczenie choroby wieńcowej.

Choroba niedokrwienna serca poddaje się leczeniu, każdy pacjent wymaga jednak podejścia szytego na miarę jego aktualnego stanu zdrowia, w tym stadium zaawansowania choroby wieńcowej.