Leczenie nadciśnienia

Leczenia nadciśnienia nie warto odkładać na później, ponieważ w efekcie może ono prowadzić do udaru mózgu czy zawału serca. Do badań, które pozwalają sprawdzić ciśnienie, można zaliczyć m.in.:

• morfologię krwi,
  • badanie ogólne moczu,
  • USG serca (EKG),
  • badanie EKG metodą Holtera,
  • badanie stężenia cholesterolu całkowitego.

Nadciśnienie może mieć charakter pierwotny lub wtórny. W tym drugim przypadku jest ono spowodowane innymi schorzeniami takimi jak zaburzenia hormonalne i choroby nerek.

Do niepokojących objawów, które mogą wskazywać na wystąpienie nadciśnienia, zaliczyć można np. bóle głowy, zawroty głowy, bezsenność oraz zaczerwienienie twarzy. Warto jednak znaczyć, że nadciśnienie przez długi czas może nie dawać praktycznie żadnych objawów, dlatego też nazywa się je „cichym zabójcą”.

Profilaktyka nadciśnienia tętniczego

Efekty leczenia nadciśnienia na ogół są lepsze, jeśli pacjent stara się również zmienić swój styl życia. Dlatego w przypadku wykrycia tego schorzenia, warto wprowadzić kilka zmian w swojej diecie. Przede wszystkim należy spożywać więcej produktów pełnoziarnistych oraz olei roślinnych, a także ograniczyć ilość wypijanego alkoholu. Poza tym należy regularnie kontrolować nadciśnienie oraz poziom cukru we krwi. Nie można zapomnieć również o codziennej dawce aktywności fizycznej. Zaleca się szczególnie maszerowanie, jazdę na rowerze, czy uprawianie nordic walking. Wdrożenie wyżej wymienionych zaleceń pozwoli skuteczniej zadbać o zdrowie, z pewnością poprawi także kondycję psychiczną.